בצקות ברגליים לאחר לידה

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest

האם זה נורמלי שהרגליים שלי יישארו נפוחות לאחר הלידה? כן! במהלך ההיריון הגוף שומר על תוספת של נוזלים שגורמת לעלייה של כ-50% מנפח הדם. לאחר הלידה, הגוף מעלים בהדרגה נוזלים מיותרים אלה דרך השתן והזיעה. אבל בינתיים הנוזלים עלולים להמשיך לדלוף מכלי הדם לרקמות ולגרום לנפיחות (בצקת), בדרך כלל, בידיים וברגליים.

בצקות ברגליים, מצב הנקרא לימפאדמה, אמורות להיעלם בתוך כשבוע מיום הלידה. לפעמים, במקרים של רעלת היריון או לחץ דם גבוה הקשור להיריון, הבצקת עלולה להימשך מספר רב יותר של ימים.

למה נוצרו לי בצקות ברגליים בזמן ההיריון?

הנפיחות נוצרת מעודף נוזלים שנאספו ברקמות הגוף בגלל הנסיבות האלה:

  • מידה מסוימת של נפיחות במהלך ההיריון, ברגליים ובמיוחד באזור הקרסוליים, היא נורמלית. במקרה זה, השינויים בכימיה של הדם גורמים להעברת הנוזלים אל רקמות הגוף וליצירת בצקת.
  • הרחם, הגדל במשך ההיריון, מפעיל לחץ על ורידי האגן ועל ה-vena cava (הווריד הגדול בצד הגוף הנושא דם מהגפיים התחתונות חזרה אל הלב). הלחץ מאט את זרימת הדם חזרה מהרגלים, גורם לאיגום של נוזלים ומעביר את הנוזלים מהוורידים אל רקמות כפות הרגליים והקרסוליים.

הבצקת מחמירה בדרך כלל:

  • בשליש ה-3 של ההיריון. מצב זה עלול להיות חמור יותר בקרב נשים עם מי שפיר מוגזמים, או נשים הנושאות תאומים. 
  • בסוף היום ובמהלך חודשי הקיץ.

לאחר הלידה, כשהגוף יתחיל להיפטר מתוספת הנוזלים, הבצקת אמורה להיעלם די במהירות. את עלולה למצוא את עצמך משתינה לעתים קרובות, ומזיעה מאוד בימים הראשונים שלאחר הלידה. כל אלה יתרמו לירידת הנפיחות.

מה אפשר לעשות כדי להקל על הנפיחות במהלך ההיריון?

  • בכול פעם שיש לך הזדמנות, הרימי את הרגליים בגובה שהוא מעל לגובה הלב. אם גם הידיים והאצבעות שלך נפוחות, הרימי אותן מעל לראש כשאת נחה. עשי זאת בכול הזדמנות, אפילו בעבודה, שם תוכלי להניח שרפרף או ערימת ספרים מתחת לשולחן העבודה ולהניח עליה את הרגל.
  • שכיבה על הצד יכולה להקל על הלחץ המוגבר בעורקים.
  • אל תשלבי רגל על רגל בזמן הישיבה.
  • בזמן הישיבה מתחי את הרגלים בתדירות גבוהה: 
    • מתחי את הרגליים. 
    • מתחי את העקב ואז כופפי בעדינות את הרגל, כדי למתוח את שרירי הסֹבֶךְ (החלק האחורי ברגל, בין הברך לקרסול). 
    • סובבי את הקרסוליים והניעי את בהונות הרגליים.
  • קחי הפסקות קבועות מישיבה או מעמידה. הליכה קצרה ותכופה תמנע התגבשות של הדם בגפים התחתונות.
  • נעלי נעליים נוחות וגמישות שיוכלו להתאים את עצמן לנפיחות ההולכת וגוברת בכפות הרגליים, במהלך היום.
  • הימנעי מגרביים הדוקות מדי סביב הקרסוליים או השוקיים.
  • מומלץ ללבוש גרבי טייץ תומכים ליולדת שמגיעות למותניים. לבשי אותם בבוקר, עוד לפני שאת קמה מהמיטה, כדי לא לתת לדם הזדמנות להצטבר סביב לקרסוליים.
  • שתי הרבה מים. בניגוד למה שאת אולי חושבת, שתיית מים עוזרת לשמור על הפחתת הנוזלים בגוף. 
  • פעילות גופנית קלה מסייעת להפחתת הנפיחות, כי היא משפרת את זרימת הדם. עם זאת, מומלץ לבדוק קודם כל עם הרופא ולא להגזים באימון הפיזי.

האם בצקת יכולה להפוך לבעיה חמורה?

בדרך כלל – כמו במקרים של ורידים ברגליים, או בכלל ורידים בולטים בגוף שאינם מהווים בעיה רפואית חמורה, אלא יותר בעיה אסתטית – כך גם בצקת לאחר לידה לא נחשבת לתופעה חמורה. 

עם זאת, שימי לב לסימנים הבאים שיכולים להעיד על מצב של רעלת הריון ומצריכים פיקוח רפואי:

  • נפיחות בפנים
  • נפיחות סביב העיניים
  • נפיחות, שהיא יותר מבינונית
  • נפיחות מוגזת או פתאומית בכפות הרגליים או בקרסוליים.

חשוב להתייעץ עם הרופא במקרים אשר בהם:

  • הנפיחות לא יורדת כשבוע לאחר הלידה.
  • יש לך כאבי ראש עזים, סחרחורות או ראייה מטושטשת – שעלולים להיות סימנים ללחץ דם גבוה.
  • יש לך נפיחות או כאבים חזקים ברגל אחת בלבד או יש לך כאבים בירך או בסֹבֶךְ – שעלולים לאותת על קריש דם.
  • יש לך נפיחות קשה יחד עם כאבים בחזה או קשיי נשימה – שיכולים להעיד על קריש דם בריאה או על מצב לבבי נדיר אך מסוכן.

© 2019 כל הזכויות שמורות לאתר ננילאב​