איך לשמור על בריאות התינוק שלכם בחורף?

הטמפרטורות צונחות, בחוץ יורד גשם ובגדי החורף יורדים למדפים הנמוכים בארון. חלקנו שמחים על השינוי במזג האוויר ועל כניסת העונה הקרה, וחלקנו דווקא מעדיפים את השמש החמימה ואת הבגדים הקצרים. בין אם אתם שייכים לקבוצה הראשונה ובין אם לשנייה – אין ספק כי החורף דורש היערכות מיוחדת, בפרט אם יש בבית תינוק או תינוקת קטנים שיש לדאוג להם בהקשר הזה. ריכזנו עבורכם מספר טיפים ורעיונות, שיסייעו לכם לשמור על בריאות התינוק או התינוקת במהלך החורף.

עגלות תינוק – מה חשוב לבדוק, ואיך הן קשורות לחורף בריא?

עגלות תינוק הן כמעט תמיד אחת הרכישות הראשונות שהורים מבצעים, לעתים עוד לפני הולדת התינוק. הדבר מובן; עגלות תינוק משמשות לניידות ולעתים למנוחה, והתינוק מבלה בהן חלק מסוים מהיום. מעבר לכך שחשוב לבחור עגלה בטיחותית, מחברה מוכרת ואמינה שתעניק גם אחריות במקרה הצורך – יש להתייחס למספר נקודות כאשר משתמשים בעגלה בחורף:

  • הקפדה על ניקיון העגלה – עגלת תינוק, מטבעה, נוטה להתלכלך; פירורי אוכל, "תקלות" חיתול ועוד. כמובן שנרצה לשמור על ניקיון העגלה לאורך כל השנה, אך בחורף בפרט – בו ישנו סיכוי גבוה יותר להידבק במחלות ווירוסים שונים – מומלץ להקפיד על היגיינה של העגלה, למשל ע"י ניקיון נקודתי או כיבוס הריפוד אחת לכמה זמן. דבר זה יבטיח סביבה היגיינית יותר ובטוחה יותר עבור התינוק. 
  • שמירה על בטיחות התינוק – לאורך כל השנה, כמובן, יש להקפיד על ישיבה בטיחותית של התינוק בעגלה. בחורף, כאשר המדרכות חלקות ולעתים מובילים את העגלה אפילו בזמן שיורד גשם – יש להקפיד על כך אפילו יותר; קשירה נכונה ובטיחותית של החגורות, למשל, אשר תוודא שהתינוק יושב בנוחות ובבטיחות לאורך כל זמן ההליכה והשימוש בעגלה.

איך עוד ניתן לשמור ולהקפיד על בריאות התינוק\ת במהלך החורף?

  • שמירה על אוורור– בניגוד, אולי, למה שהיינו חושבים – מומלץ להשאיר פתח קטן לאוורור בחדר בו ישן התינוק, ובכלל ברחבי הבית. רובנו מחממים את הבית בחורף באמצעי חימום שונים, אשר מצד אחד שומרים על טמפרטורה נעימה ובטוחה – אך מצד שני גורמים לאוויר בחדר "לעמוד" וכך ישנם תנאים נוחים יותר להתפתחות חיידקים ווירוסים שונים. השארת פתח קטן בחלון החדר תוביל לאוויר מתחלף ונקי יותר, וכך גם תפחית את הסיכוי להידבקות במחלות חורף שונות.
  • הקפדה על היגיינה בסביבת הבית והחפצים – אולי בסיסי ומובן מאליו, אך לפעמים אנו זקוקים לתזכורת על מנת לבצע:
  • שטיפת ידיים (עם סבון!) לאחר שימוש בשירותים, לאחר החלפת חיתול לתינוק וכמובן לפני הכנת אוכל עבורו.
  • במידה ואחד מבני הבית חולה – יש להקפיד על אוורור, על איסוף טישו ובמידת הצורך אפילו על הפרדה בין החולה לתינוק. זה אמנם לא כיף, אך עדיף להתגעגע למשך כמה ימים – ובכך לחסוך הידבקות של התינוק.
  • ניקיון הצעצועים והחפצים בסביבת התינוק – עם מגבון סטרילי המיועד לכך, או אפילו השריה באמבטיה של מים וסבון. חשוב לציין – במקרים רבים עדיף לא להיות סטריליים במאה אחוז, שכן דווקא חשיפה של התינוק ל-"לכלוך טבעי" יכולה לסייע למערכת החיסונית שלו להתפתח ולהתחזק. לצד זאת, מובן שניקיון תקופתי של הצעצועים – בעיקר כאלה שהתינוק מכניס לפיו כחלק מתהליך החקירה והמשחק – חשוב וחיוני. 
  • יציאה מהבית – דווקא בחורף, אוויר נקי ומעט שמש (ברגעים בהם היא יוצאת) חשובים מאד לבריאות התינוק ולחיזוק מערכת החיסונית. כמובן שיש להתחשב בגיל התינוק, להלביש אותו בהתאם ולצאת לפרקי זמן מותאמים.