מבחן מחוננים לזיהוי ילדים מוכשרים

המונח "מחוננים" מתייחס לתלמידים המציגים או מראים פוטנציאל לביצוע ברמות הישג גבוהות להפליא בהשוואה לילדים אחרים בגילם. הם מפגינים כישורים יוצאי דופן בתחומים הבאים:

  • יכולת קוגניטיבית מעולה.
  • יכולת אקדמית ספציפית, בתחומי מתמטיקה, קריאה, מדע, ומדעי החברה.
  • יכולת חזותית או אומנויות הבמה, כמו אמנות חזותית, מוסיקה, ריקוד או דרמה.
  • יכולת חשיבה יצירתית.

מבחן מחוננים תומך בהורים לזיהוי ילדים מחוננים ומתקדמים, כך שההורים, המורים והמטפלות יוכלו לכוון את הילדים לקראת מימוש הכישורים המיוחדים שלהם.

מבחן לזיהוי מחוננים

מבחן מחוננים מזהה ילדים מחוננים על סמך מבחנים סטנדרטיים מקובלים, שמטרתם לסנן או לזהות ילדים מחוננים. סקירה כללי של מחוננים וזיהוי שלהם מאפשר להורים, מטפלות, יועצים ומדריכים בבית הספר לכוון את הילדים לרמות לימוד שתואמות את הכישורים שלהם.

מבחן מחוננים מתאים לילדים בגיל הגן ובשנים הראשונות ללימודים, או שהוא יכול להתבצע בכיתות ג', ה' ו-ח', ואז רמות המבחנים משתנות.

הציונים במבחנים מראים אם הילד נמצא ברמה שכלית מעל הממוצע, או שהוא ברמה סטנדרטית. אם הוא מזוהה כמחונן בתחומים מסוימים, יתכן שיהיה צורך בהערכה נוספת, לשם הרכבת תוכנית הכשרה מתאימה.

חשוב לקבוע אם יש צורך במבחן מחוננים נוסף

מבחן מחוננים קובע אפשרויות הכשרה וקריטריונים לבחירת מסלול לימודים, הנחוצים לצורך זכאות למלגות ללימודים במסלולים מיוחדים, על מנת להבטיח את קבלת החלטות הלימוד המתאימות ביותר.

הזדמנויות העשרה רבות, הזדמנויות הקשורות לאומנויות, קורסים בהצטיינות, קורסים למדעי המחשב וכדומה, נקבעים כמסלולי למידה לילדים שעברו מבחן מחוננים עם ציונים גבוהים, או שהציונים במבחנים עשויים לשמש כקריטריונים אחרים לבחירת מסלולים מתאימים לתלמידים מחוננים.

המבחנים מועילים כאשר הם מסייעים לתלמידים להתקבל לקורסים או לתוכניות הלימוד המתקדמים והמתאימים ביותר האפשריים.

איך יודעים אם ילד מחונן?

ישנם מאפיינים רבים של תלמידים מחוננים אשר עשויים להועיל בעת קבלת ההחלטה אם ילד צריך לעבור מבחן מחוננים. הילד יכול, למשל, לעבור בדיקות שמנוהלות באופן פרטני; או בדיקות קבוצתיות.

ניתן להפנות ילדים באופן שוטף למבחני מחוננים על סמך הנקודות הבאות:

  • הילדים מבקשים בעצמם לעבור מבחן מחוננים.
  • המלצת המורים.
  • בקשת ההורים או המלצת האומנת.
  • המלצות אנשים אחרים, כלומר, פסיכולוג, מנהל בית ספר, או רכז מחוננים.

מחוננות: לבדוק או לא לבדוק?

יועצים בבית הספר נשאלים לעתים קרובות על דעתם לגבי מבחן מחוננים. ההחלטה אם לבחון את ילדכם או לא היא מורכבת, ובסופו של דבר זוהי החלטה אישית.

מבחינת הילדים המחוננים, הם אוהבים מבחנים בכלל ומבחני מחוננים בפרט. מבחינתם, המבחן מהווה הזדמנות להתקדם בלימודים ובחיים, ולהפגין את היכולות האינטלקטואליות שלהם, שהם יודעים טוב מאוד שיש להם, גם כשהם בסביבות חינוך בהן ברור שהם אמורים לנסות ולהסתיר את זה.

הנקודה היא שמבחן מחוננים הוא הרשאה לילדים להפגין את כישוריהם, אז הרשו להם להיות חכמים ולהראות מה שהם יודעים.