תמיכה וליווי בהפלות הריון

הפלה מתוכננת, שנועדה להביא לסיום הריון בהליך רפואי, היא החלטה מורכבת ובעלת היבטים רגשיים כבדי משקל. למרות שמדובר בתהליך רפואי, הרי שהוא כרוך לא רק עם שיקולים רפואיים, אלא גם קשור עם מגוון רחב של שיקולים והיבטים פסיכולוגיים, רגשיים וגם חברתיים. קבלת תמיכה וליווי בתקופה זו יכולה להיות בעלת השפעה חשובה ביותר לנשים רבות השוקלות הפסקת היריון. תמיכה חשובה לעיתים גם לנשים שכבר הגיעו למסקנה שהן מעוניינות בכך ואין להן התלבטויות. אותה תמיכה חשובה יכולה להינתן בכל מיני צורות שונות. למשל, תמיכה על ידי אנשי צוות רפואיים, קבלת ליווי וטיפול על רקע רגשי, טיפול פסיכולוגי ועוד. בשורות הבאות נתייחס לכמה היבטים משמעותיים של תמיכה וליווי בהפלות להפסקת היריון. 

חשיבות המידע הרפואי והשקיפות המלאה 

אחת מצורות התמיכה החשובות והבסיסיות ביותר לכל מי ששוקלת הפלה, מתבססת על קבלת מידע רפואי מדויק ומקיף ובגישה אנושית ועדינה. המידע כולל כל על מה שצפוי במהלך ההפלה ואחריה. חשוב שכל מי ששוקלת הפלה תדע את מה שנחוץ לגבי השיטות השונות, סוגי הפלות (למשל באמצעות כדורים או בניתוח). חשוב לדעת מהם הסיכונים, תופעות הלוואי וכדומה. רוצה לדעת יותר על כך? הפלה באופן פרטי – כל המידע שיעזור לך לעשות סדר, חשוב למען השקט הנפשי שלך. 

תמיכה רגשית ופסיכולוגית

הפסקת היריון יכולה להיות חוויה בעלת השלכות רגשיות ופסיכולוגיות כבדות משקל. קבלת תמיכה רגשית ופסיכולוגית יכול לעזור לכל אישה הזקוקה לכך, להתמודד בצורה טובה יותר עם תחושותיה הנוכחיות והעתידיות. תמיכה רגשית יכולה לעזור לעבד ולהתמודד עם קשת של רגשות שנשים עשויות לחוות, בין אם מדובר בהקלה, בין אם מדובר בעצב, מועקה, חרדה, ספקות ועוד. קבלת ייעוץ, בין אם באמצעות קופת חולים, פסיכולוג או פסיכולוגית, קבוצת תמיכה וכדומה, נמצאה כמועילה מאוד. תמיכה מהסוג הרגשי חשובה לא פחות מכל טיפול גופני שנועד להחלמה. 

תמיכה חברתית – תמיכה של בני משפחה וחברים

תמיכה וליווי בהפסקת היריון יכולה להינתן לא רק על ידי רופאים, אחיות, פסיכולוגים. גם תמיכה מבני משפחה או חברים יכולה להועיל במידה רבה, גם בהיבט הרגשי וגם בהיבטים מעשיים. לפעמים  אוזן קשבת ברגעים הנכונים היא נקודת תמיכה משמעותית. כמו כן תמיכה יכולה להינתן גם בצורה של ליווי בפגישה עם רופא, הסעה לקבוצת תמיכה או למרפאה, קרבה אנושית בזמן ההתאוששות. רשת חברתית תומכת יכולה להקל משמעותית על העומס הרגשי. כל זה תורם לביטחון ורוגע.

תמיכה וליווי להפלות ובהפסקת היריון עשויה להיות חשובה גם במובנים נוספים. למשל, סיוע במידע לגבי וועדות להפסקת היריון, זכויות המטופלת ונושאים נוספים. התמיכה הרפואית והפסיכולוגית, סיוע משפחתי או חברתי, קבלת מידע מלא ושקוף על הזכויות, לכל זאת יש משמעות רגשית חשובה ותומכת. אמנם יש נשים שמרגישות שהן זקוקות ליותר ליווי ויש כאלה שזקוקות לפחות, אבל כמעט תמיד, קבלת תמיכה וליווי עוזרים לעבור את התקופה הלא פשוטה, תוך הפחתת הסטרס ובצורה יותר מאוזנת ועם תחושה בטוחה.