שינויים בגוף לאחר הלידה ודרכי התמודדות

הגוף עובר שינויים רבים לאחר הלידה, חלקם פיזיים וחלקם אמוציונליים. נשים רבות תוהות איך ההיריון באמת ישפיע על גופן? מה כל הדיבורים האלה על רצפת האגן? כמה זמן לאחר הלידה אפשר להתחיל להתאמן? ועוד.

לכול אחת יש גוף שונה

מהו הדבר החשוב ביותר שנשים צריכות לדעת על מה שקורה לגופן לאחר ההיריון? כנראה שאלה לא יהיו דברים שקשורים לחיטוב הגוף או למחשבות על מתיחת בטן.

כל אישה מגיבה אחרת להשפעות ההיריון והלידה. כמו בעת טיפוס הרים או צלילה, קשה לדעת כיצד הגוף שלך יתמודד עד שתתנסי בעצמך בחוויה. הרבה תלוי ברמת העייפות שלך בסוף ההיריון, רמת הברזל או חומרים מזינים אחרים בגוף, וסוג הלידה שעברת (רגילה? ניתוח קיסרי?).

היריון ולידה הם בדרך כלל תהליכים לא קלים הגורמים למספר בעיות בריאות קלות ומציקות, למשל:

  • כאבי גב
  • טחורים
  • עצירות 
  • דליות

קרוב למחצית מהאימהות הטריות סבלו לפחות מבעיה בריאותית אחת בשבועות שלאחר הלידה.

האתגר הבלתי נמנע העומד בפני כל אישה לאחר לידה הוא התמודדות עם עייפות. דרושות בין 7 ל-8 שעות של הפסד שינה, כדי שהגוף יתחיל לשדר סימנים של חסך בשינה. ועייפות היא אחד הגורמים לדיכאון. 3 הטיפים להתגברות על עייפות הם:

  • תכנני מראש, לפני לידת התינוק 
    • מי יעזור בעבודות הבית?
    • מי ידאג לילדים הגדולים?
    • עם מי אוכל להשאיר את התינוק כדי לצאת קצת מהבית?

בקשי מהחברות לעזור לך בשמרטפות, במשק הבית, בעריכת הקניות, בבישול הארוחות ובשטיפת הכלים, הכול כמתנה ללידה.

  • לכי לישון בכול הזדמנות אפשרית

באופן אידיאלי, בשבועות הראשונים כדאי לנמנם פעמיים ביום. אם התינוק ישן, עזבי הכול ולכי לישון.

  • צאי החוצה, הקדישי זמן לעצמך

צאי כול יום מהבית, גם אם רק ל-45 דקות, לכל מיני פעילויות של ׳מבוגרים׳. תתפלאי כמה מהר יעלה לך מצב הרוח.

לתכנן מראש התאוששות לאחר ההיריון

מה נשים יכולות לעשות לפני ההיריון כדי להבטיח חוויה קלה לאחר הלידה? לתכנן, לתכנן, לתכנן.

זה ממש מפליא עד כמה נשים חושבות שברגע שהתינוק ייוולד הן פשוט יפסעו להן לכיוון השקיעה, או יתחילו לממש את כל החלומות שהבטיחו להגשים, ואפילו אלה הקשורים להגדלת חזה או להקטנת חזה (כל אחת והחלום שלה).

לרוע המזל, מרבית השיעורים להכנה ללידה, לא מזהירים מספיק מפני העתיד הקרוב ומפני כל התהפוכות שהיולדות עומדות לעבור.

זמן התאוששות

כמה זמן לוקח לגוף האישה לחזור למצבו לפני ההיריון?

ששת השבועות הראשונים הם זמן של ריפוי, איזון והחלמה. נתמקד הפעם במספר אלמנטים של התאוששות הקשורים להורמונים ולחזרה למשקל הקודם:

  • לוקח לאיברי המין שישה שבועות עד חודשיים כדי לחזור לגודלם ולתפקודם המקורי.
  • שמירה על המפרקים. הורמון ההיריון רלקסין, שמגדיל את הגודל והגמישות של רקמות החיבור (הרצועות והשרירים) יישאר בגוף האם חודש עד 5 חודשים. מסיבה זו המפרקים של האם הטרייה כל כך שבירים, ויולדות רבות חוות כאבי גב. משום כך, כל פעילות אינטנסיבית תפעיל לחץ אדיר על רצפת האגן ועל אברי הבטן הפנימיים וצריך להיזהר.
  • אמון גופני מתון. להורמון הפרולקטין, המייצר חלב אצל אימהות מניקות, יש השפעה דומה. אצל 66% מהנשים חלה היפרדות של שרירי הבטן האנכיים, ונדרשים לפחות 6 שבועות של ריפוי. לכן חשוב להגביל את הפעילות לתרגול עדין של רצפת האגן ושרירי הבטן, הליכה ושחייה (ברגע שהדימום נפסק לחלוטין) אפשריים אחרי חודשיים, או אחרי 10 שבועות במקרה של ניתוח קיסרי. 

שמונה שבועות לאחר הלידה תוכלי להתחיל להתאמן 15 דקות בכול פעם, ולהוסיף בכול שבוע 5 דקות נוספות. את יכולה לצאת לרכיבה על אופניים או להתעמלות אירובית מתונה כ-5-4 חודשים לאחר הלידה.משקל הגוף. הרבה תלוי במשקל שלך לפני ההיריון. כשליש מהיולדות שהוסיפו כ-13 קילוגרמים למשקלן, יחזרו למשקלן הרגיל כ-3 חודשים לאחר הלידה. אימהות מבוגרות,  אימהות שילדו בפעם השלישית או הרביעית, או אימהות עם עודף משקל, יאבדו את מרבית המשקל העודף בין 6-3 חודשים לאחר הלידה ולפעמים גם עד 9 חודשים לאחר הלידה. נשים שמניקות יותר מ-5 חודשים, לא יצליחו לרדת במשקל עד להפסקת ההנקה.